5 dingen voor de landbouw van de nabije toekomst

Het nieuwe jaar komt stilaan op dreef. Voor heel wat land- en tuinbouwers is het ongeduldig wachten tot ze weer hun velden op kunnen. Tijd genoeg om eens vooruit te blikken. De landbouwsector verandert razendsnel.  In 2017 zagen we enkele echte doorbraken en het ziet er naar uit dat we die de komende maanden en jaren verder zien groeien.

1 Containers

Technologie gaat altijd snel vooruit, maar 2017 was echt ongelooflijk. Als we er één ding mogen uitpikken dan zijn het wel de landbouwcontainers die op een unieke manier een oplossing bieden voor de landbouw over de hele wereld. Oude zeecontainers worden gebruikt om gewassen te laten groeien. In deze mini-boerderij

en kunnen de omstandigheden met verbazingwekkende precisie gemanipuleerd worden. Waardoor je in het midden van de Sahara of in het ijskoude noorden sla, kruiden en nog heel wat andere gewassen kan verbouwen. In Gent koppelen ze dat zelfs aan een tweede container met viskweek! Bij ons gaat het weliswaar vaak nog om voorzichtige proefprojecten. In Japan staan er al volledige boerderijen die dankzij ledlicht en uitgekiende fertigatie in het midden van de stad of industriegebied produceren. De ontwikkeling van deze containers kan de komende tijd dus razendsnel gaan!

2 AI

Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie is al lang niet meer het privédomein van Hollywoodfilms. AI komt razendsnel dichter bij onze dagelijkse bezigheden. En ook landbouw kan hiervan volop profiteren. Binnenkort zitten er in elke tractor en landbouwmachine een vorm van artificiële intelligentie. OK, er is nog een hele weg af te leggen, maar wij werden toch wat opgewonden toen we vorig jaar met eigen ogen de eerste autonome voertuigen aan het werk zagen op het veld. De grootste uitdaging? De tractoren en machines ook zelfstandig naar het veld krijgen via de openbare weg. Dat zou nog wel even kunnen duren. De eerste stap lijkt de overheid, de landbouworganisaties en de fabrikanten samen aan tafel te krijgen. Dan kunnen er alvast regels opgesteld worden om deze geweldige technologie op de velden te gebruiken. Onbemande tractoren zouden de productiviteit van land- en tuinbouw pijlsnel laten stijgen en de arbeidskosten laten dalen. Een investering die op het eind van de rit winst voor de boeren moet betekenen.

3 Boerenmerk

Marketing is belangrijk. Dat zal elke ondernemer je zeggen. Land- en tuinbouwers hebben dat te lang overgelaten aan hun afnemers. Waardoor ze het unieke verhaal van hun product niet brachten en enkel konden vaststellen dat ze vaak een te lage prijs kregen. Maar wereldwijd beginnen landbouwers, alleen of als coöperatie, zelf het heft in handen te nemen. De tijd dat enkel een handvol idealisten een eigen merk of label had, lijkt voorbij.  De Moese patat, Bioterroir, het Vlaamse Ardennenvarken…   Landbouwproducten zelf een unieke smoel geven, levert eindeloze mogelijkheden op. Als de prijzen voor bulkproducten even onzeker blijven als de voorbije jaren, geraken wellicht steeds meer boeren er van overtuigd: maak een eigen merk!

Restaurants, buurtwinkels en de buren zitten er werkelijk op te wachten. De korte keten wint aan populariteit. Ook merken en labels mogen dan zo dicht mogelijk bij het product bedacht worden!

4 Samenwerking

Investeren in marketing of technologie? Dat leidt ons naadloos naar samenwerking. Boeren beginnen écht bij elkaar te komen. Om de dure nieuwe machines samen aan te kopen en er zo het meeste uit te halen, bijvoorbeeld. Maar ook sociale media steken een handje toe. Er ontstaan online steeds meer landbouwcommunities waar land- en tuinbouwers problemen en uitdagingen delen en samen oplossingen vinden. En die trend zal alleen maar versterken. Nu al verzamelen sensoren op de trekkers een gigantische hoeveelheid data, van bodemtemperatuur tot opbrengst. Als land- en tuinbouwers deze gegevens op een slimme manier met elkaar delen, kunnen ze beslissingen nemen die op een veel grotere basis gefundeerd zijn! Doen ze dat onder buren, via de fabrikant, in een coöperatie of een producentenorganisatie? Als ze zich er zelf goed bij voelen, maakt dat eigenlijk niet zo veel uit.

5 Vrouwen

Vrouwen in de landbouw? Dat lijkt allesbehalve nieuw. Volgens de Food and Agriculture Organization (FAO) van de Verenigde Naties maken vrouwen wereldwijd ongeveer 43 procent van de arbeidskrachten in de landbouw uit. Dat is niet weinig. Maar belangrijker is het om te kijken naar de rol die ze spelen.

Vrouwen in de land- en tuinbouw waren tot niet zo heel lang geleden vooral de goedkope werkkracht. Ze leverden arbeid, vaak in een onbestaand sociaal stelsel. Ze zorgden voor de administratie. Maar de beslissingen werden door mannen genomen. Toch lijkt het erop dat gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen wat dichterbij komt. In het westen zien we steeds vaker bedrijven die door vrouwen gerund worden. En ook in ontwikkelingslanden verenigen landbouwersvrouwen zich om een echte stem te hebben in de gang van zaken binnen hun bedrijf en de sector. De vervrouwelijking van land- en tuinbouw lijkt een positieve evolutie. Het zorgt voor een andere dimensie. Vrouwen bekijken de zaken vaak economisch rationeler. Terwijl de mannen eerder naar de buurman gluren, alleen maar om te zien of ze nog wel de grootste hebben. Geen verwijt! Het ligt aan onze genen en hormonen. Maar het is dus niet slecht om te hopen dat vrouwen in de nabije toekomst steeds luider hun stem laten horen in het landbouwdebat.

 

 

Met inspiratie van http://www.farmmanagement.pro/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *